loading...

بيماري هاي زنان

چگونه بيماري هاي زنان را درمان كنيم

بازدید : 29
11 زمان : 1399:2

آزمايش لگني به پزشك اين امكان را مي دهد تا در اندام هاي يك خانم ، قبل ، درحين و پس از يائسگي به دنبال علائم بيماري بگردد . واژه « لگني » به « حفره لگن » اشاره دارد . آزمايش انجام مي شود تا اندام هاي زير در يك خانم ديده شوند :

آزمايش لگني به پزشك اين امكان را مي دهد تا در اندام هاي يك خانم ، قبل ، درحين و پس از يائسگي به دنبال علائم بيماري بگردد . واژه « لگني » به « حفره لگن » اشاره دارد . آزمايش انجام مي شود تا اندام هاي زير در يك خانم ديده شوند :

رحم
واژن ( مجرايي ماهيچه اي كه از گردن رحم تا لب هاي واژن توسعه مي يابد )
گردن رحم ( از رحم تا واژن ادامه مي يابد )
لوله فالوپ ( يك لوله كه تخمك را از تخمدان به رحم مي رساند )
تخمدان ( غددي كه تخمك را توليد مي كنند )
مثانه ( كيسه اي كه ادرار را نگه مي دارد )
راست روده ( اتاقكي كه كولون را به مقعد وصل مي كند )


سايز بدن يك خانم ، حساسيت آزمايش لگني را مشخص مي كند . متاسفانه انجام اين آزمايش براي افراد سنگين وزن دشوار است و حساسيت آزمايش براي آن ها پايين مي آيد . گاهي دكتر براي مطمئن شدن از نتايج آزمايش لگني مجبور است تست ماورائ صوت هم انجام دهد .



چرا خانم هاي يائسه نياز به انجام آزمايش لگني دارند؟
چون افزايش سن باعث افزايش خطر ابتلا به سرطان مي شود . انجام منظم آزمايش لگني ، هم براي خانم هاي يائسه و هم براي پس از يائسگي توصيه مي شود زيرا به آن ها اين امكان را مي دهد كه اگر به سرطان مبتلا شدند در مراحل اوليه آن را تشخيص دهند و درمان را شروع نمايند .
خانم هاي يائسه بايد هر چند وقت يكبار آزمايش پاپ را انجام دهند؟
براساس گزارش سرويس پيشگيري امريكا، انجام آزمايش پاپ ( پاپ اسمير ) با آزمايش پاپيلوويروس انساني ( HPV ) هر ۳ الي ۵ سال يكبار در خانم هاي ۳۰ الي ۶۵ ساله توصيه ميشود . خانم هاي بالاي ۶۵ سال مي توانند ديگر آزمايش انجام ندهند اگر : در طي ۱۰ سال ، حداقل ۳ آزمايش پاپ پشت سر هم منفي و يا دو آزمايش HPV پشت سر هم منفي داشته اند . اما خانم هايي كه سابقه تشخيص ناهنجاري هاي پيش از سرطاني پيشرفته ( يعني تشخيص بافت يا سلول هاي غير طبيعي كه ممكن است منجر به سرطان شود و به آن ها Precancer مي گويند ) داشته اند بايد حداقل تا ۲۰ سال آزمايشات را انجام دهند .


خانم هايي هم كه هيستركتومي همراه با برداشتن گردنه رحم داشته اند و هيچ سابقه اي از سرطان هاي لگني و ناهنجاري هاي پيش سرطاني نداشته اند ، لازم نيست كه ديگر آزمايشات را انجام دهند .


اما اگر شما به آزمايشات پاپ هر ساله نياز نداريد ، اما توصيه مي شود كه هر سال معاينه هاي زنانه را انجام دهيد تا سلامتي تان را حفظ كنيد .

آيا بايد براي آماده شدن براي آزمايش لگني ، كاري انجام دهم ؟
كار خاصي نبايد انجام دهيد . هنگامي كه به مطب مي رسيد دكتر ممكن است در صورت لزوم از شما بخواهد كه از حمام استفاده كنيد و بخاطر اين امر است كه شما در طول آزمايش احساس راحتي كنيد . گاهي هم از شما نمونه ادرار خواسته مي شود .

در طي اين آزمايش بايد انتظار چه چيزهايي را داشته باشم ؟
بايد انتظار داشته باشيد كمي احساس ناراحتي كنيد . اما نبايد در طي آزمايش احساس درد كنيد . خود آزمايش حدود ۱۰ دقيقه طول مي كشد . اگر در طول آزمايش و يا قبل از آن سوالي داشتيد از دكتر بپرسيد .

آزمايش لگني چگونه انجام مي شود ؟
مراحل آن :
از شما مي خواهند كه لباس هايتان را در بياوريد ( ممكن است كه از شما بخواهند لباس بيمارستان يا كاوري ديگر بپوشيد ) .


راجع به هرگونه نگراني يا خطر سلامتي با شما صحبت مي كنند .


از شما مي خواهند به پشت دراز بكشيد و آرام باشيد .


نقطه زير شكم را فشار مي دهند تا اندام ها به سمت بيرون فشار آورند

به شما كمك مي كنند تا در موقعيتي قرار بگيريد تا آزمايش با آينه طبي را انجام دهند .


از شما مي خواهند كه زانوهايتان را خم كنيد و در استخوان ركابي جمع نماييد .


براي آزمايش اسپكولوم آماده مي شويد . اسپكولوم يك آينه طبي است كه از طريق واژن وارد بدن شما مي شود . اسپكولوم باعث باز شدن واژن مي شود بطوريكه واژن ، گردن رحم و رحم ديده شوند .


حالا در صورت لزوم آزمايش پاپ اسمير انجام مي شود . تكنيسين يا پزشك از يك كاردك چوبي يا پلاستيكي و يك قلم مو يا برس كوچك استفاده مي كند تا نمونه اي از سلول هاي گردن رحم بردارد . يك نمونه هم از مايع ترشحي واژن براي آزمايش عفونت گرفته مي شود .


بعد اسپكولوم برداشته مي شود .


حالا نوبت آزمايش دستي با انگشت است . دكتر يا تكنيسين ، دو انگشتش را دوطرف واژن قرار مي دهد و از دست ديگر استفاده مي كند تا ناحيه اي كه حس مي كند را به پايين فشار دهد.


گاهي هم آزمايش روده ( مقعدي ) انجام مي شود . دكتر انگشتي را كه با دستكش پوشيده شده داخل مقعد و روده مي كند تا وجود هر تومور يا چيز غير طبيعي را تشخيص دهد .


سپس دكتر راجع به آزمايش صحبت مي كند ( ممكن است كه از شما بخواهد كه بعدا براي گرفتن نتايج مراجعه كنيد ).


در طي آزمايش لگني چه چيزهايي گرفته مي شود؟
همانطور كه اشاره شد ، نمونه اي از سلول ها طي آزمايش پاپ اسمير ( به آن پاپ هم مي گويند ) برداشته مي شود و اين براي تشخيص سرطان هاي حفره لگني و يا سلول هايي است كه ممكن است بعدا به سرطان منجر شوند . نمونه ها درون محلولي جا داده مي شوند تا به آزمايشگاه منتقل شوند . همچنين ممكن است آزمايشاتي براي تشخيص بيماري هاي منتقل شونده از راه جنسي و نيز عفونت ها انجام شود .

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 18
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 49
  • بازدید سال : 222
  • بازدید کلی : 2136
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی